Thursday, May 31, 2007

Median mittasuhteet vääristävät

Median korostunut painoarvo vääristää alaan liittyviä käsityksiä Suomen kaltaisessa pienessä kielikulttuurissa.

Opetusministeriö on ottanut hiljattain tarkkailuun ammattikorkeakoulualoja liikakuumenemisen vuoksi ja yksi tarkkailtavista aloista on viestintä.

Tällä hetkellä tunnettu tosiasia on, että ammattikorkeakoulut kautta neito Suomen uuman puskevat työmarkkinoille toinen toistaan näppärämpää Avid-edintointiohjelman käyttäjää, mutta fakta on kuitenkin työmarkkinoiden volyymin rajallisuus.

Viestintäalalla ammattikorkeakoulujen opintotarjottimien suunnittelijat ovat kaiketi riehaantuneet median kaikkivoipaisuudesta ja presenssistä tämän päivän Suomessa. He eivät kuitenkaan ole yksin asian parissa.

Suomessa on 2000-luvun vaihteen jälkeen käynnistetty useita sähköisen median hankkeita, joita on kutakin perusteltu populaation laskennallisilla osuuksilla: 27-38 -vuotiaita miespuolisia penkkiurheilijoita on sen ja sen verran ja nämä luvut riittävät ylläpitämään mediamyyntiä.

Tähän järkeilyyn kaatui sinällään edistyksellinen urheiluradio SportFM ja vaikeaa näyttää olevan myös Urheilukanavalla. Viimeisimpänä vetona kanava myytiin Nelosella ja nyt edes kanavan työntekijät eivät tiedä mitä tulee tapahtumaan.

Meidän populaatiostatistinen helmasyntimme on vähäinen väkimäärämme. Tämä tulisi ottaa monialaisesti. Tällä on turha edes maalailla valmistuville medianomeille ruusuista kuvaa monialaistuvasta mediakentästä, kun syntymätilastojen mukaan vastaanottava väestö tulee jatkossa vähenemään ja hehän koko leikin maksavat viime kädessä.

No comments:

Arkisto