Tuesday, June 17, 2008

NIMBS - Not In My Backseat

Valtakunnan kollektiivinen tietoisuus laajeni, kun kävi ilmi että juhannusmatkaaminen mökille saattaa vaarantua. Taustallahan on ammattiautoilijoiden perusteltu turhautuminen kohonneisiin polttoainekustannuksiin. Onhan kasvua ollut vuoden alusta lähtien 14 prosenttia ja vastaavasti taas rahtisopimukset eivät ole joustaneet samassa suhteessa.

Asia nousi esille myös mediassa, mutta perimmäisenä syynä tähän ei ollut polttoainekustannusten kohtuuttomuus. Median reaktion takana oli juhannusmatkustamista uhkaava epämukavuus.

Samaan aikaan toisaalla. Piskuisen Luumäen asukkaat ovat kyllästyneitä. Pitäjää halkoo valtakunnan vilkkain ja raskaiten rasitettu tieosuus. Siitä huolimatta Jurvalan kylän kohdalla tie on kapea, nopeusrajoitus 60 kilometriä tunnissa ja tie kuin perunapelto. Joka päivä Jurvalan kohdalta tietä kuluttaa 11 000 ajoneuvoa, joista merkittävä osa on venäläiselle ylemmälle keskiluokalle Hondia kuljettavia autorekkoja.

Ei siis ihme, että tunteet ovat alkaneet kuumeta Jurvalassa. Kuntalaiset ovatkin suunnitelleet ensi torstaiksi mielenosoituksellisen suunnitelman, jolla Jurvalan liikenteen ongelmia halutaan tuoda valtakunnalliseen tietoisuuteen.

Paikallisen median huomio on ollut taattua, mutta valtakunnassa Jurvala on jäänyt kermaperseiden juhannusmatkaamisen varjoon.

Ai, huomioihan Helsingin Sanomat Kaakkois-Suomen tänään takasivun kolumnissaan. Olihan lehden toimittaja käynyt Ruotsinpyhtäällä ostamassa savukalaa ja venäläiset asiakkaat olivat käyneet toimittajan hermoille. Oli jopa harkinnut sanan "ryssä" käyttämistä, vaikka toki lehdessä puhuikin r-alkuisesta sanasta.

Joku tolkku sentään kalakaupassakin pitää olla!

5 comments:

Anonymous said...

Rekka-auto on ihmeellinen kapistus. Täällä Etelä-Kymenlaaksossa se tuo ihmisille leivän pöytään ja naapurimaakunnassa tukkii tienvarret. Ongelma on kieltämättä aika vittumainen. On helppoa täältä kotimaakunnasta käsin kehottaa miettimään asioiden toista puolta, eli ihmisille työpaikkojen ja toimeentulon myötä suotua onnellisuutta. Toisaalta - eipä rekka hirveästi sitten siinä matkan varrella (kuten nyt vaikka Luumäellä tai Lappeenrannassa) paikallisten kukkaroa pullista.

Itse olen töissä tällä Kotkan autosatamassa, ja venäläisen tallaajan keskiluokkaistuminen tuo paitsi ilmakehälle hiiltä, minun leipäni päälle satunnaisen siivun meetwurstia. En oikein usko että rekkaliikennettä itärajalta saadaan mihinkään ohjattua, mutta ehkä liikennejärjestelyt valtion puolelta voisivat olla helpotuksen tie? On kummaa, että Pekkarisen kotikuntaan saadaan turha silta ennen kuin valtakunnan kuormitetuimmalle tieosuudelle turvaleveys - saati sitten kunnollista tietä vaikka Vaalimaalle.

Henkilökohtaisesti tässä keskustelussa yleisemmin ottaa pannuun autorekkojen leimaaminen kaiken pahan aluksi ja juureksi. On totta, että iso osa rekoista kuljettaa niitä mainitsemiasi Hondia Moskovan markkinoille - kontti- ja pressuautot ovat silti valtavan paljon suuremmassa roolissa. Niihin ei vain "tavanomaisuutensa" takia samalla tavalla tule ehkä kiinnitettyä huomiota. Itse Haminassa paljon rekkajonoa tarkkailleena laskin kerran 300 jonottavan rekan joukossa olleen 49 autorekkaa. Se ei nyt niin iso prosentti ole. Toisaalta autorekat eivät myöskään seiso jonoissa niin kauan kuin muut helpon tullauksen ja rajakontrollin takia.

En toki halua vähätellä ongelmaa, se on olemassa ja vaatii välittömiä toimenpiteitä. Suomen valtion mahdollisuudet puuttua asiaan ovat kuitenkin vähäiset. On vaikea mennä kieltämään tai rajoittamaan liikennettä, joka kuitenkin työllistää tuhansia ihmisiä työttömyyden muuten riivaamassa maakunnassa. Ennemminkin olisi kyettävä näkemään ongelman todelliset juuret ja syyt - pyrkiä diplomatian ja kaupan keinoin saamaan toveri tajuamaan jonojen olevan myös heille haitaksi (mitä ne toden totta ovat) + laittaa nyt ne tiet ja liikenneyhteydet kuntoon. Näitä tavaramääriä kun ei valitettavasti saa kiskoille.

Venäjän talouden räjähtävä kasvu ilman kontrollia on vaikea asia niille jotka joutuvat elämään keskellä seurauksia. Jotta puheenvuoroni ei kuulostaisi jeesustelulta, lisään linkin oman työnantajani panoksesta talkoisiin:

http://www.kymensanomat.fi/Uutiset---Uutiset-maakunnasta/2008/06/12/Wallenius-Wilhelmsen+aloitti+autolaivaukset+Kotkasta+Pietariin/200835397359/5

Anonymous said...

http://www.kymensanomat.fi/Uutiset---Uutiset-maakunnasta/2008/06/12/Wallenius-Wilhelmsen+aloitti+autolaivaukset+Kotkasta+Pietariin/200835397359/5

Näkyykö linkki paremmin?

Anonymous said...

copy/pastea linkki ja lisää perään 5 , sitten toimii.

mosesgunner said...

Kiitokset mielenkiintoisesta vastineesta. Niinhän se on, että ongelmia katsoo oman navan ympäriltä ja varmasti rekkaliikenne ja sen ohjaaminen ovat huomattavasti monisyisempi asia kuin Jurvalan tukokset.

Tällä hetkellä Suomella on vain useampiakin asioita, joista pitäisi neuvotella valtiomiestasolla (ei virkamiestasolla). Rekkaliikenne sinällään on vielä pieni asia verrattuna puutulleihin. Tästä hyvänä esimerkkinä paperiyhtiöiden eiliset tulosvaroitukset.

Ulkoministeri Stubb hehkutti uutisissa viime viikolla, että EU:n voima on siinä, että se kykenee neuvottelemaan yhdellä äänellä ja on näin isompi tekijä talouspolitiikassakin. Nyt on todentotta näytön paikka, mutten usko puutullien nousevan EU-tasolla kuohuttavaksi asiaksi.

Linkki ei toiminut jostain syystä, eli pistätkö kerran vielä...

Anonymous said...

Laitoin Facebookin kautta kun tähän ei mahdu. On ihan mielenkiintoinen juttu, meinaan.

Mulla on käynyt mielessä takinkääntö. Olen ollut varsin Eurooppa-myönteinen ihminen aina, ja ei ole koskaan ollut epäselvää olenko EU:n kannattaja vai vastustaja. En olekaan enää niin varma. Vapaa liikkuvuus yksilölle on matkustavalle hyvä, samoin alallani on helpottava asia että tavara liikkuu vapaammin. Mutta niin se oli ennen EU:takin.

Voi olla että äänestäisin vastaan jos nyt kysyttäisiin uudelleen. En näe hyötyjä haittoja suurempina.

Arkisto