Saturday, January 03, 2009

Venäläisasiakkaista saatava voitto sokeuttaa Imatralla

Vierailu Imatran Intersportiin tammikuun ensimmäisenä lauantaina armon vuonna 2009 oli silmät avaava kokemus.

Kävin poikieni kanssa aamulla läheisellä kentällä luistelemassa ja havaitsimme, että nyt oli aika viedä luistimet teroitettavaksi. Kentältä palattuamme pakkasimme luistinkassin autoon ja suunnaksi otimme paikkakunnan parhaan urheiluliikkeen.

Imatrankosken keskustaan saavuttuamme havaitsimme, että liikkeellä olivat myös muut. Parkkipaikat ja liikkeet olivat poikkeuksellisen täynnä, sillä ovathan venäläiset suurin joukoin viettämässä omia juhlapyhiään ja tästä virrasta saadaan nauttia myös Imatralla.

Kassi autosta ja kohti urheiluliikkeen ovia. Ihmistungoksen läpi saavuimme kassalle, jossa esitin myyjälle tiedustelun luistimien teroittamisen tarpeesta.

"Kyllä meillä luistimia teroitetaan, mutta tänään se ei onnistu", myyjä totesi ja viittasi kädellään selkäni takana vellovaa ihmismerta. Kysyin vielä, että katsotaanko kalenterista aika milloin se onnistuu ja lähdimme kohti autoa tylsien luistimiemme kanssa.

Olisiko palvelua tullut, mikäli olisin ostanut itselleni 199 euron CCM-luistimet ja pojille uudet jääkiekkohanskat ja vielä päälle pakkaspuku urheiluliikkeen rättiosastolta? Olisiko silloinkin sanottu, että "ei meillä nyt ole aikaa auttaa teitä luistimia sovittamaan".

Toki voiton maksimointiin tulee pyrkiä ja onhan se vähintäänkin järkevää laskea mistä saa suurimman voiton. Siinä ei ole järkeä, että asiakkaita jaetaan näin raa'asti palveltaviin ja käännytettäviin voitto silmissään.

Minä teroitutan luistimeni liikkeessä, jossa se tehdään katsomatta liikkeen saaman katteen suuruutta. Imatrankosken Intersport se ei ole.

3 comments:

Anonymous said...

Provosoimatta: suhtautuisitko tilanteeseen eri tavalla, jos asiakkaat liikkeessä olisivat olleet suomalaisia - eivät venäläisiä? Itse olen huomannut itsessäni pienen ennakkoluulon nousevan esiin, vaikka saan oman leipäni kyseisen kansan kulutusjuhlasta. En pidä ylipäätään venäläisten usein röyhkeästäkin tavasta asioida, saati sitten monessa suhteessa sinisilmäisestä suomalaisesta suhtautumisesta.

Henkilökohtaisesti ymmärrän kuitenkin hyvin ne tavoitteet, joita kotimainen kauppa hakee palvellessaan itämaista mammonaa. Pienillä paikkakunnilla leipä revitään sieltä mistä se saadaan, valitettavasti tänä päivänä tämä on pelin henki. Hyväksytäänkö pelkkä lyhytnäköinen asiakkaiden haalinta moraalisena arvona - se on jo kokonaan toinen kysymys. Näihin tilanteisiin törmää päivittäin joka paikassa, varsinkin palvelusektorilla.

mosesgunner said...

Kritiikkini kärki ei kohdistunut venäläisiin asiakkaisiin, vaan asiakkaita epätasa-arvoisesti kohtelevaan kauppiaaseen. Olisin hyväksynyt jos minulle oltaisiin sanottu, että "meillä ei tänään ole töissä Penaa, joka meillä yleensä nämä luistimet teroittaa". Vaihtoehtoinen ja asiakaslähtöinen tapa olisi myös voinut olla sanoa, että "jätä skrinnarit tähän, niin ne ovat maanantaina teroitetut".

Imatralla on tällä hetkellä monessa suhteessa nähtävissä maailmanlopun edellä pyristelevä kyy. Kauppaliikkeet ovat tehneet suuria investointeja ja vieläpä kovin lyhytnäköisesti kun nyt Venäjällä kulutusjuhlat saattavat olla loppu. joksikin aikaa. Kuitenkin sitä asiakkaana olettaisi, että "vanhoista asiakkaista" pidettäisiin huolta. Saattaapa olla nimittäin niin, että muita ei liikkeissä pian olekaan esimerkiksi Imatran kaltaisella paikkakunnalla.

Mutta onpa esimerkiksi Imatralla toisenlaisiakin esimerkkejä.

Anonymous said...

Veikkaisin, että kyseessä oli ainoastaan asiaansa osaamaaton myyjä, jonka lähetysmistapa "köyhään asiakkaaseen" oli syvältä ja poikittain.

Kannatan itsekkin ostoboikottia k.o. tapauksissa.

Itse kuskautin omat veskarinluistimet (jotka vaativat erikoisteroituksen) samaan liikeeseen vajaata vuorokautta aiemmin ja kaikesta vilskeestä ja vilinästä huolimatta pyyntööni/vaatimukseeni saada luistimet saman päivän aikana takaisin suostuttiin.

Siis No Problem.

Ehkä tämmöisissä tapauksissa voisi myös harkita asiakaspalautteen antamista. Ne nimittäin pääosin käydään läpi ja varsinkin myyjän nimellä annettuihin palautteesiin suhtaudutaan vakavasti.

Nim. K-Kaupassakin töissä ollut

Arkisto